Parodontose

Information til patienter med Parodontose

Formålet med parodontosebehandling er at fjerne fordybede tandkødslommer så patienten selv kan holde tænderne helt rene ved hjemmetandpleje.

Tandkødslommens dybde bliver mindre ved at tandkødet trækker sig tilbage, når betændelsen forsvinder efter tandrensning og en efterfølgende omhyggelig hjemmetandpleje.

Ved dybere tandkødslommer er det nødvendig at udføre en operation.

Hvis der er fordybede tandkødslommer omkring tænderne vil det medføre følgende ulemper:

1. Tænderne skal renses hyppigt (ca. hver 3. mdr.) for at tandlægen eller tandplejeren kan fjerne bakterierne i de dybe lommer.

2. Dette er tidsrøvende, idet det er vanskeligt at nå at rense mere end 4-5 fordybede lommer pr. halve time.

Selv om lommen renses hver 3. mdr. kan man ikke være sikker på at standse knoglesvindet. Dette betyder, at der er risiko for at miste tanden. Selv om det ikke gør ondt i tanden eller tandkød kan det være risikabelt, at bevare en sådan tand idet er en kronisk betændelse som medfører knogletab:

1. Dette vil betyde at en eventuel fremtidig protese vil sidde dårligere.

2. Det kan blive umuligt at erstatte tanden med et implantat fordi der er for lidt knoglevæv tilbage.

3. Organismen skal konstant bekæmpe betændelsen. Dette kan gå godt, hvis man er rask, men bliver man syg eller skal man gennemgå en operation et andet sted i kroppen, kan bakterierne i tandkødslommen være medvirkende årsag til komplikationer.

Hvis en tand derfor ikke kan gøres ”sund” ved regelmæssig tandrensning eller operation bør den trækkes ud.

Print Friendly and PDF